ZOBACZ


Po II Wojnie Światowej w 1947 roku, 3 kilometry za stacją Hucisko wybudowano i otwarto przystanek KUROWIANKA. Na ten cel mieszkańcy przekazali część gruntów i wiele prac wykonali społecznie. W 1957 roku zmieniono nazwę przystanku na KURÓW SUSKI. Z przystanku tego korzystali mieszkańcy Lasu, Koconia, Lachowic Mącznego, Pierchałówki, Podgronia i Zagródek oraz oczywiście całego Kurowa. Pełniący służbę kolejarz zamykał rogatkę obok budynku w kierunku Lachowic Podgronie oraz obsługiwał kasę biletową, ponadto dozorował prace dróżników z posterunków zlokalizowanych na przejeździe Kurów Pod Kępą oraz Lachowice Gajka. Poczekalnia i kasa były ogrzewane piecem kaflowym. Budynek ten przypominał przystanek Łodygowice Górne. Obok budynku były toalety oraz pomieszczenie na sprzęt kolejowy. Mieszkańcy osiedla Lachowice Zagródki wybudowali w czynie społecznym kładkę przez rzekę Kurówkę aby mogli szybciej dotrzeć do przystanku Kurów Suski, obecnie kładka już nie istnieje.
Pod koniec lat osiemdziesiątych XX wieku na przejeździe kolejowym Pod Kępą, we mgle pociąg wjechał w konia ciągnącego wóz z mlekiem, koń wypadku nie przeżył. Podczas zamknięcia i elektryfikacji linii, pod koniec lat osiemdziesiątych ZKA w Kurowie miała miejsce postoju na przystanku PKS obok sklepu GS Stryszawa u Bodzka, aktualnie przystanek nie istnieje.
Obok przystanku Kurów Suski znajduje się grób nieznanego żołnierza. W pobliżu są także zlokalizowane kapliczki upadającego Jezusa – Kurów Jeżowice, obok Krali u Państwa Żydek oraz piękna kapliczka domkowa Kurów Rzepki.
W połowie lat 90-tych XX wieku, po rezygnacji z obsługi stacji i zamknięciu kasy, przystanek opanowali Cyganie(Romowie) i urządzili sobie tutaj miejsce noclegowe a przystanek powoli zaczął niszczeć. Przed rokiem 2010 zdemontowano neon, który do lat 90-tych XX wieku rozświetlał peron oraz zamurowano okna i drzwi poczekalni aby zabezpieczyć budynek przed wandalizmem i dalszą dewastacją. Podczas WOŚP 2013 swoje umiejętności zaprezentowała tu OSP Kurów a co roku obok przystanku prowadzi trasa Półmaratonu Fantoma, która drugi raz przecina linię na pograniczu Kurowa i Pewelki. Na terenie Kurowa znajduje się jeden z wiekszych mostów, pomiędzy przysiółkami Kępa i Rzepki.
W roku 2015 Stowarzyszenie ‚ Kolej Beskidzka’ przeprowadziło prace, które miały na celu poprawę stanu wizualnego budynku. http://kolejbeskidzka.pl/skb-w-czynie-spolecznym-kurow-sus…/
Niestety, w 2016 roku, decyzją PKP Nieruchomości budynek został rozebrany.
Końcem roku 2017 na przystanku pojawiły się nowe tablice peronowe, gabloty i ławka.
Po rewitalizacji linii powinna także zostać zamontowana wiata.