Z dniem wczorajszym (31/08/2015), międzywojewódzkie pociągi kategorii interREGIO przeszły do historii.
Pociągi interREGIO po raz pierwszy pojawiły się na trasach 1 marca 2009 roku. Miały być odpowiedzią Przewozów Regionalnych na odebranie przewoźnikowi i przekazanie do PKP Intercity pociągów pośpiesznych, przemianowanych następnie na TLK. Przez pewien czas stanowiły tańszą, choć zwykle mniej komfortową, alternatywę dla połączeń PKP Intercity.
Ze względu na przystępną cenę, którą zapewniał dynamiczny system sprzedaży biletów oraz dzięki wielu ofertom specjalnym, umożliwiającym także podróżowanie pociągami REGIO na wspólnym bilecie, połączenia te cieszyły się dużo większą popularnością niż pociągi TLK.
Ponadto łączyły one regiony w których spółka PKP Intercity zlikwidowała połączenia lub ruch regionalny został zawieszony. Tak było w przypadku połączenia Bielsko-Biała – Wrocław, gdzie pojawił się IR SZYNDZIELNIA przez Rybnik, Żory a następnie na linii Żywiec – Sucha Beskidzka, gdzie uruchomiono pociąg IR GIEWONT relacji Wrocław – Zakopane przez Katowice, Żywiec. W latach następnych pociąg IR GIEWONT kursował także w relacji Opole – Żywiec – Zakopane i Częstochowa – Żywiec – Zakopane. Gdy w końcu udało się ustabilizować rozkład jazdy tj. IR GIEWONT Częstochowa-Żywiec-Zakopane został uzupełniony przez IR SZYNDZIELNIA Wrocław-Żywiec-Zakopane, zapewniając optymalną siatkę połączeń z punktu widzenia turystyki, to zapadła decyzja o likwidacji kategorii interREGIO.
Zamachów na interREGIO było kilka. Po raz pierwszy pociągi interREGIO zniknęły z rozkładu jazdy w połowie 2010 roku. Ostatecznie, po protestach pasażerów, wróciły. Kilka razy udało się wyjść z zamachów obronną ręką, jednak teraz to już koniec. W ostatnim czasie zostały podjęte decyzje dotyczące przyszłości spółki Przewozy Regionalne, których wynikiem ma być zapoczątkowanie procesu restrukturyzacji przewoźnika poprzez dofinansowanie i przejęcie większościowego pakietu udziałów w spółce przez ARP (Agencja Rozwoju Przemysłu). Konsekwencją tych ustaleń wydaje się być decyzja o likwidacji połączeń międzywojewódzkich kategorii interREGIO.
Część połączeń zostanie zastąpiona przez pociągi TLK, uruchomione przez PKP Intercity, ale nie wszystkie. Pociąg TLK SZYNDZIELNIA relacji Bielsko-Biała – Wrocław i z powrotem rozpocznie kursowanie w najbliższy piątek, 4 września. W poniedziałek, sobotę i niedzielę TLK Szyndzielnia składać się będzie z czterech wagonów, natomiast w pozostałe dni z trzech.
Na linii Żywiec – Sucha Beskidzka po wakacyjnej przerwie, z dniem 2 października 2015 roku spółka Przewozy Regionalne wznawia ruch pociągów REGIO. Oferta będzie funkcjonowała do dnia 12 grudnia 2015 roku (stanowi ona kontynuację oferty przywróconej do rozkładu jazdy 2014/2015 z dniem 9 stycznia 2015roku). Tak jak przed wakacjami letnimi pociągi będą odjeżdżać ze stacji Sucha Beskidzka w piątek wieczorem i w niedzielę rano do stacji Żywiec, natomiast w kierunku przeciwnym będą odjeżdżać ze stacji Żywiec w sobotę rano i w niedzielę po południu do stacji Sucha Beskidzka:
Poc. nr 34701 rel. Sucha Beskidzka odj. 18.39 – Żywiec przyj. 19.58 – kursuje w (5), w okresie od 2.X – 11.XII.2015r. –
Poc. nr 34703 rel. Sucha Beskidzka odj. 9.35 – Żywiec przyj. 10.54 – kursuje w (7), w okresie od 4.X – 6.XII.2015r.
Poc. nr 43700 rel. Żywiec odj. 9.41 – Sucha Beskidzka przyj. 11.00 – kursuje w (6), w okresie od 3.X – 12.XII.2015r.
Poc. nr 43702 rel. Żywiec odj. 17.41 – Sucha Beskidzka przyj. 18.59 – kursuje w (7), w okresie od 4.X – 6.XII.2015r.
Wyżej wymienione pociągi będą posiadać dogodne skomunikowania na stacjach Sucha-Beskidzka i Żywiec.Teoretycznie pociąg IR GIEWONT Częstochowa-Żywiec-Zakopane mógłby kursować na podobnych zasadach co REGIO ORLIK Częstochowa – Kraków Płaszów, jednak tutaj jak i w przypadku połączeń Żywiec – Kraków potrzeba porozumienia Urzędów Marszałkowskich.
Czy z kolei spółka PKP Intercity zdecyduje się na uruchomienie połączeń dalekobieżnych na linii Żywiec – Sucha Beskidzka przekonamy się już wkrótce.
Fotorelacja: T.Pochopień
Video1: D.Gwóźdź
Video2: M.Ryś
Ta strona może ale nie musi używać plików cookies. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. UstawieniaZgadzam się
Cookies & Polityka prywatności
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.