Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniającego rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 9 października 2012 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.
Stowarzyszenie ‚Kolej Beskidzka’ w ramach trwających konsultacji przesłało następujące propozycje zmian.
W nawiązaniu do ogłoszonych konsultacji społecznych rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniającego rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 9 października 2012 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, dalej: „Plan”, Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” wnosi o ujęcie w Planie linii kolejowej nr 97 na odcinku „C” tj. Żywiec – Sucha Beskidzka, dalej również: LK97C, celem umożliwienia uruchomienia na niej połączeń międzywojewódzkich objętych dofinansowaniem w ramach umowy o świadczenie usług publicznych z PKP Intercity S.A.
UZASADNIENIE:
Linia kolejowa nr 97C, jest najkrótszym łącznikiem kolejowym łączącym Dolny/Górny Śląsk z Podhalem. Górski Charakter linii, przebiegający przez Beskid Żywiecki, Pasmo Jałowieckie i Beskid Mały sprawia, że jej potencjał jest niezwykle istotny pod kątem dostępności turystycznej regionu a także wzmocnienia spójności terytorialnej kraju. Od dwudziestolecia międzywojennego do roku 2005 po linii kursowały międzywojewódzkie pociągi pospieszne z kierunku zachodniej Polski na Podhale, a linia była klasyfikowana jako drugorzędna z codziennym ruchem poc. pospiesznych (vide: załącznik 0).
Znaczenie linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka dla zwiększenia dostępności Europolu śląsko-krakowskiego została wskazana w Strategii Rozwoju Polski Południowej, którą Plan ujmuje1 jako jeden z dokumentów strategicznych, uwzględnionych przy opracowaniu Planu (vide: załącznik nr 1), ta okoliczność dowodzi o konieczności ujęcia LK97C w systemie sieci międzywojewódzkich przewozów pasażerskich objętych dofinansowaniem przez ministra właściwego ds. infrastruktury.
Od kilku lat mieszkańcy regionu, środowiska branżowe oraz podmioty publiczne wnioskują do organizatora międzywojewódzkich przewozów pasażerskich, jak również do Spółki PKP Intercity S.A. o uruchomienie połączeń w relacji (Wrocław)/Katowice – Zakopane p. Żywiec – Suchą Beskidzką (vide: załączniki nr 2-5). Jak wynika z będącej w naszym posiadaniu korespondencji (vide: załączniki nr 2-5) brak możliwości uruchomienia połączeń w w/w relacji był dotąd spowodowany dwoma okolicznościami, a to:
-
Brakiem ujęcia linii kolejowej nr 97C w Planie, a tym samym nie objęcia relacji umową o świadczenie usług publicznych z PKP Intercity S.A.,
-
Stanem technicznym linii uniemożliwiającym atrakcyjny czas przejazdu lub ograniczającym wjazd określonego taboru.
Wobec powyższego zauważamy:
-
Ujęcie linii kolejowej nr 97C w Planie stworzy ramy formalne dla objęcia dofinansowaniem przez ministra ds. infrastruktury połączeń w relacji (Wrocław)/Katowice – Zakopane p. Żywiec – Suchą Beskidzką, co wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom społecznym, a także celom Planu;
-
Aktualnie Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu prowadzi naprawy bieżące linii, w szczególności wymiany zużytych podkładów, celem podniesienia parametrów technicznych linii oraz zniesienia ograniczeń naciskowych. Zwracamy uwagę, że nawet przy zachowaniu obecnych ograniczeń prędkości na LK97C pokonanie odcinka Katowice – Zakopane p. Żywiec – Suchą Beskidzką jest szybsze niż przez alternatywne szlaki, tj. p. Kraków, czy Andrychów, Wadowice. Trasowanie pociągu przez ważny ośrodek turystyczny i kulturalny, jakim jest Żywiecczyzna przesądza o wartości dodanej postulowanej relacji pociągu.
Jeżeli Projekt Planu ujmuje linie, które są obecnie całkowicie wyłączone z eksploatacji (fizycznie rozebrane) (LK190 Bielsko Biała – Cieszyn), lub bardzo ograniczone pod kątem technicznym (LK104 Chabówka – Nowy Sącz) – nie widzimy uzasadnienia, by nie ujmować czynnej i utrzymywanej LK97C Żywiec –Sucha Beskidzka. Zakładamy, że taki stan rzeczy wynika z planów inwestycyjnych zarządcy sieci kolejowej, które pozwalają organizatorowi przewidzieć w przyszłości możliwość uruchomienia połączeń kolejowych na liniach docelowo zmodernizowanych. Zauważamy jednak, że LK97C oraz przywołana powyżej LK104 są ujęte odpowiednio w dokumentach strategicznych, wojewódzkich planach transportowych oraz właściwych kontraktach terytorialnych, co w perspektywie czasowej stwarza warunki ich modernizacji; wskazana z kolei LK190 nie posiada takiego odniesienia, co niejako przesądza o braku możliwości jej przywrócenia (tu: budowy) do użytkowania. Skoro ta okoliczność nie stoi na przeszkodzie ujęcia linii w Planie, stoimy na stanowisku, że w przypadku LK97C Żywiec – Sucha Beskidzka, nie ujęcie jej w dokumencie byłoby jaskrawym przykładem opracowania Planu pomijającego realne potrzeby kraju w zakresie dostępności turystycznej i mobilności mieszkańców. Nadmieniamy, że na skutek dotychczasowej organizacji transportu międzywojewódzkiego w regionie mieszkańcy Górnego Śląska są de facto pozbawieni możliwości przemieszczania się koleją w kierunku Podhala – a oferowany czas przejazdu p. Kraków jest czynnikiem ślinie skłaniającym ich do wyboru publicznego lub indywidualnego transportu drogowego, co stoi w opozycji do celów, jakim winien służyć przedłożony do konsultacji dokument.
Mając na uwadze powyższe, proszę o uwzględnienie niniejszego wniosku i jego implementację odpowiednio w całej treści dokumentu.
1 Por. pkt. 1.1. Projektu Planu „Uwarunkowania krajowe” Projektu Planu, str. 6.