Konsultacje społeczne projektu PZPWŚ „Plan 2020+”


Zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego „Plan 2020+”. Swoje uwagi do projektu planu złożyło także Stowarzyszenie ‚Kolej Beskidzka’.

PewelW

Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” z siedzibą w Świnnej przy ul. Komarnik 152, wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego nr 0000559959 składa niniejszym następującą uwagę do projektu Planu zagospodarowania przestrzennego, a to:

  1. Pkt. 5 „Inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnemu”, Akapit drugi: „Wykaz zadań i inwestycji celu publicznego został opracowany z uwzględnieniem niniejszych dokumentów” – dopisać tiret: „Krajowy Program Kolejowy do roku 2023 przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 września 2015 r. – KPK2023”
  1. Po uwzględnieniu uwagi z poz. 1 w Tabeli 4  „Inwestycje celu publicznego postulowane przez podmioty inne niż samorząd województwa, wynikające z dokumentów przyjętych przez Sejm Rzeczypospolitej, Radę Ministrów, właściwego ministra lub sejmik województwa”, Lp. 17 –  Kolumna 5 proponujemy dopisać: „KPK2023”
  1. W Tabeli 4  „Inwestycje celu publicznego postulowane przez podmioty inne niż samorząd województwa, wynikające z dokumentów przyjętych przez Sejm Rzeczypospolitej, Radę Ministrów, właściwego ministra lub sejmik województwa”, Lp. 17 –  Kolumna 5 proponujemy dopisać: „KTWSl” (w) oraz RPOWSL (w).

UZASADNIENIE:

Krajowy Program Kolejowy jest dokumentem ogólnokrajowym przewidującym do realizacji najważniejsze inwestycje kolejowe w kraju przewidziane do realizacji do 2023 roku. Program ten jest bardzo ważnym elementem programowania inwestycji kolejowych, których pominiecie w Projekcie PZP jest nieprawidłowością. Co istotne, KPK zawiera inwestycje pogrupowane ze względu na źródło finansowania, tj. środki krajowe oraz programy (POIiS, RPO). Inwestycje zapisane w KPK2023 są implementowane z dokumentów wdrożeniowych, Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r., programów operacyjnych oraz kontraktów wojewódzkich.

Uwaga wniesione w zakresie pkt. 2 jest konsekwencją pkt. 1. Przedsięwzięcie pn. „Rewitalizacja linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec” jest wpisane do KPK2023.

Uwaga wniesione w zakresie pkt. 3 na dzień jej wniesienia (11 grudnia 2015 r.) nie znajduje odzwierciedlenia ani w KTWSL ani RPOWSL, niemniej jednak jest dalece pożądane dopisanie tych źródeł przy jednoczesnej ich zmianie. Samorząd województwa śląskiego jest obecnie informowany o konieczności zmiany KTWSL – w trybie art. 14 m-o ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju poprzez jego rozszerzenie o zakres „śląskiej”  części projektu pn. „rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Żywiec – Sucha Beskidzka” („Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – gr. województwa”) ze środków RPO (zmiana Wojewódzkiego Planu Rozwoju Kolei województwa śląskiego – lista rankingowa inwestycji kolejowych do wsparcia z RPO). Komisja Europejska uzależniła akceptację RPO Województwa Małopolskiego od wpisania do niego przedsięwzięcia dotyczącego „rewitalizacji linii kolejowej nr 97 Żywiec – Sucha Beskidzka”; warunku takiego KE nie stawiała w stosunku do RPOWSL, gdyż mandat negocjacyjny przewidywał inwestycję sfinansowania w ramach POIiŚ. Z uwagi na rezygnację na późniejszym etapie z realizowania przedsięwzięcia ze środków POIiS (brak zgody strony rządowej) stało się konieczne „przywrócenie przedsięwzięcia” do KTWSL jako przeznaczone do wsparcia ze środków RPO. Co istotne, takie rozwiązanie sprawi, że przedsięwzięcie będzie miało pełne uzasadnienie pod katem rozwinięcia Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego 2020+” do którego inwestycja jest literalnie wpisana.

Brak odniesienia na dzień składania niniejszego wniosku nie powinien uzasadniać braku uwzględnienia wniosku, gdyż przyjęcie PZP WSL w obecnym kształcie spowoduje konieczność jego aktualizacji niezwłocznie po postulowanych zmianach, które wydają się być nieuniknione.

Ponadto we współpracy ze Starostwem Powiatowym w Żywcu została przygotowana szczegółowa opinia dotycząca projektu.  OPINIA