Dnia 17 czerwca 2017, w Sali Rycerskiej na Suskim Zamku, miało miejsce seminarium „Łącznica kolejowa w Suchej Beskidzkiej – komfort i bezpieczeństwo”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie przy udziale Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Przewozy Regionalne. W seminurium wziął udział także przedstawiciel Stowarzyszenia ‚Kolej Beskidzka’.
Foto: D.Kulka
Po wstępie historycznym dotyczącym historii kolejnictwa w Suchej Beskidzkiej oraz dawnej stacji Skawce, było okazja do podsumowania inwestycji, omówienie jej efektów oraz szczegółowego opisu faz realizacji projektu, ze szczególnym naciskiem na wyzwania związane z projektem. Cała inwestycja trwała 699 dni, a jedynie w 6% tego okresu, wiązało się z zamknięciami torowymi. Przez ten czas zostały zrealizowane następujące prace: budowa nowej linii kolejowej nr 625 o długości 658m, budowa peronu p.o. Sucha Beskidzka Zamek wraz z dojściami i windą, modernizacja linii kolejowej nr 97 i 98 na odcinku o długości 750m, przebudowa dwóch przejazdów, budowa parkingu wraz z drogami manewrowymi oraz przejścia pod mostem dla mieszkańców, przebudowa odcinkowa LPN 15kV Kalwaria – Sucha Beskidzka na linii nr 97 oraz Sucha Beskidzka – Osielec na linii nr 98, budowa 2,731 km nowej sieci trakcyjnej typu C120-2C, budowa nowego mostu kolejowego na rzece Stryszawce wraz z umocnieniami brzegowymi, budowa murów oporowych nasypu kolejowego w ciągu łącznicy kolejowej, modernizacja urządzeń SRK na czterech przejazdach kolejowych, zabudowa komputerowych urządzeń SRK oraz licznikowej kontroli zajętości torów. Dzięki budowie nowej łącznicy kolejowej wraz z przystankiem osobowym uzyskano wiele korzyści tj: sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów, skrócenie drogi przejazdu na trasie Zembrzyce – Maków Podhalański, brak konieczności wykonywania zmiany kierunku jazdy pociągów w stacji Sucha Beskidzka, poprawę bezpieczeństwa ruchu pociągów na zmodernizowanych odcinkach toru oraz na przejazdach kolejowych, optymalizację kosztów prowadzenia ruchu kolejowego poprzez oszczędności zużycia energii, oszczędności czasu pracy zespołów pociągowych, udogodnienia w komunikacji poprzez budowę parkingu na którym podróżni mogą pozostawić samochody przy dojeździe do przystanku.
Foto: D.Kulka