W dniu wczorajszym (06/12/2015) o godzinie 17:41 z żywieckiego dworca kolejowego odjechał ostatni pociąg studencki w kierunku Suchej-Beskidzkiej i Krakowa.
Ostatni niedzielny przejazd REGIO został obsłużony Pociągiem Papieskim a łączna liczba pasażerów, którzy zameldowali się na pokładzie to 105 osób. Z tej okazji Stowarzyszenie ‚Kolej Beskidzka’ i Małopolski Oddział Przewozów Regionalnych przygotowali szereg niespodzianek dla pasażerów. Nie zabrakło także Mikołaja.
Pociągi na trasie Żywiec-Sucha Beskidzka wróciły na tory po blisko pięciu latach na początku bieżącego 2015 roku. Od nowego rozkładu jazdy znów nie będą kursować. Wszystko z powodu braku dofinansowania ze strony Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego. CZYTAJ WIĘCEJ
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego wydał dzisiaj oświadczenie, które kwestionuje popularność połączenia tłumacząc między innymi, że ze względu na czas dojścia do przystanków podróż się wydłuża i nie jest ono konkurencyjne: KOMUNIKAT PRASOWY UMWM WS
Mając na uwadze dobro pasażerów, mieszkańców Powiatu Suskiego i Żywieckiego oraz przyszłość całego sytemu transportowego, Zarząd Stowarzyszenia ‚Kolej Beskidzka’ postanowił wydać własne oświadczenie.
OŚWIADCZENIE
dotyczące stanowiska Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie
w sprawie połączeń Sucha Beskidzka – Żywiec
W związku z wydanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Krakowie oświadczeniem dotyczącym zasad uruchomienia w roku 2015 połączeń kolejowych kat. REGIO na linii Sucha Beskidzka – Żywiec, Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” wyjaśnia, co następuje.
1. Stowarzyszenie nigdy nie twierdziło, że UMWM zawierał z kimkolwiek formalne ustalenia dotyczące oferty przewozowej na w/w linii. W dniu 27 sierpnia br. SKB otrzymało stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, w którym zawarł informację, że „Zarząd Województwa Małopolskiego w dniu 25 czerwca br. jednostronnie podjął decyzję m.in. o wycofaniu się z finansowania uzgodnionej jednej pary pociągów na linii nr 97 oraz, że zgoda na dofinansowanie przez Województwo Śląskie jednej pary pociągów na w/w linii została udzielona, jako odpowiedź na propozycję Województwa Małopolskiego w tym zakresie” – k.cyt. Wobec powyższego uznajemy, że obecne w relacjach prasowych informacje w tej mierze są w pełni uprawnione.
2. Stowarzyszenie w swojej działalności kieruje się przede wszystkim zasadami wynikającymi z poszanowania prawa i podejmowania procesów decyzyjnych w sposób racjonalny i efektywny. Kierując się właśnie tymi zasadami, w szczególności zasadą efektywnego wydatkowania środków publicznych postulowaliśmy uruchamianie połączeń wyłącznie weekendowych, podczas których czas przejazdu ma mniejszy wpływ na frekwencję niż w tygodniu i daje rękojmię powodzenia projektu. Wychodząc z tego założenia stowarzyszenie nadal podtrzymuje stanowisko, że kontynuacja połączeń weekendowych nadal ma szansę cieszyć się rosnącą frekwencją, która w ostatnich tygodniach cieszyła się znacznym wzrostem.
3. Stowarzyszenie nie kontestuje wyliczeń przedstawionych przez UMWM dotyczących kosztów uruchomienia pociągu. Zwracamy jednak uwagę, że przedstawione koszty to wyłącznie tzw. koszty wewnętrzne, obok których występują zaliczane do zewnętrznych te, związane z alternatywnym ruchem drogowym tj. koszty zanieczyszczenia środowiska, zatorów drogowych, hałasu itd. Dzięki uruchomieniu pociągu regio Sucha Beskidzka – Żywiec koszty zewnętrzne zostały znacznie ograniczone, co nie powinno pozostawać bez znaczenia w przedmiotowej sprawie.
4. Stowarzyszenie informuje, że połączenie kolejowe uruchomione zostało w styczniu 2015 r. po ponad czterech latach od zawieszenia oferty przewozowej. Kilkukrotnie z powodów incydentów związanych ze złym stanem infrastruktury oraz wynikającej z prac torowych zastępczej komunikacji autobusowej zaobserwowano zatrzymanie wzrostu frekwencji. Przez pewien okres pociąg „nie był widoczny w elektronicznym rozkładzie jazdy” a w okresie wakacyjnym nie kursował. Ok. 50 osób dojeżdżających w ostatnie trzy niedziele do stacji Sucha Beskidzka po przesiadce na poc. w kierunku Krakowa dopełniało pociąg do 100% miejsc siedzących, co również nie sprzyjało dalszemu zwiększaniu się frekwencji. Te wszystkie czynniki miały niewątpliwie wpływ na obserwowaną frekwencję, która zdaniem stowarzyszania była, jak na zaobserwowane warunki, satysfakcjonująca.
5. Stowarzyszenie w pełni popiera pogląd, że budowanie kompleksowej oferty przewozowej na linii Sucha Beskidzka – Żywiec wymaga uprzedniej rewitalizacji linii kolejowej ze środków RPO Województwa Śląskiego i Małopolskiego. Niepokoi nas wciąż utrzymujący się brak współpracy obu samorządów w przedmiotowej sprawie, który wygląda zgoła odmiennie niż w przypadku organizacji połączeń. O ile Województwo Małopolskie zawarło przedsięwzięcie we własnym Kontrakcie Terytorialnym, to Województwo Śląskie wciąż ten stan proceduje, pomimo, że monity w tej sprawie otrzymuje od czasu, kiedy przedsięwzięcie usunęło z powodu przewidzenia go do sfinansowania ze źródła, które nie uzyskało akceptacji strony rządowej (POIiŚ).
6. Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” ponawia swój apel do obu samorządów o zorganizowanie konstruktywnego spotkania roboczego z udziałem samorządów lokalnych oraz stowarzyszania, podczas którego możliwe byłoby ustalenie ram dalszej współpracy w zakresie rozwoju linii kolejowej i prowadzenia ograniczonego ruchu pasażerskiego do czasu rewitalizacji. Dotychczasowe wnioski i apele naszej organizacji pozostawały bez odpowiedzi.
Video: Krzysztof Bachowski
GALERIA