W dniu 2-go listopada 2016 zakończyło się głosowanie mające na celu wybór nazwy dla pociągu, który połączy Kraków z Żywcem. Nazwę wybrano spośród wielu ciekawych propozycji, które wcześniej zostały nadesłane.
Widok z Pilska w kierunku linii Żywiec-Sucha Beskidzka
✳️ PILSKO ✳️ to nazwa nowego całorocznego piątkowego pociągu z Krakowa do Żywca. Zwycięską propozycję nadesłał Pan Maciej Piasecki a wyniki głosowania rozkładały się następująco:
BABIOGÓRSKI: 11
Nazwy „Idę na pole”-regionalizm i „Jukac”-nazwa związana z tradycją „dziadów” żywieckich, zostały zaproponowane przez Stowarzyszenie, więc przy podziale nagród nie były brane pod uwagę. Podium kształtuje się zatem następująco:
1. miejsce i nagroda główna wędruje do Pana Macieja Piaseckiego za zwycięską nazwę „PILSKO”.
2. miejsce zajęła nazwa „GALICJA” autorstwa Pana Łukasza Elżbieciaka.
3. miejsce zajęła nazwa „BABIOGÓRSKI” Pana Łukasz Marek ex aequo z nazwą „GROJEC” Pana Jakuba Firleja.
- Maciej Piasecki – Kojarzy się większości nawet średnio ogarniętych turystów, podkreśla turystyczny charakter linii i będzie pasować do, mam nadzieję, reaktywowanego „Giewontu”.
- Łukasz Elżbieciak – Ponieważ na całej trasie pojedzie przez historyczną Galicję. Poza tym Austrii,a później Austro-Węgrom ten teren dużo zawdzięcza, zwłaszcza w dziedzinie rozwoju infrastruktury transportowej: drogi, linie kolejowe. No i jeszcze jeden argument. Połowa Podbeskidzia jest w woj. Śląskim, połowa w Małopolskim identycznie jak z linią Sucha-Żywiec. A Galicja „spina” zarówno linię jak i Podbeskidzie.
- Łukasz Marek – Możliwość dojścia szlakami na Babią Górę z niektórych przystanków między Suchą a Żywcem.
- Jakub Firlej – Najwyższe wzgórze w Żywcu (612 m. n.p.m.) oraz ciekawy punkt widokowy.
Nagrody specjalne za udział w finale otrzymują:
- Tomasz Starowicz za „ŻYWIA” – Na cześć słowiańskiej bogini, opiekunki miasta Żywiec.
- Jakub Kosek za „JAŁOWIEC” – Od beskidzkiego szczytu, na który można wybrać się szlakami m. in. ze stacji Lachowice Centrum czy Hucisko.
Nagrody za uzasadnienia otrzymają:
- Adam Pala za „Jastrzębica” – Przepiękny szczyt zaraz za Przyłękowem i Świnną. Cudowna panorama na całą okolicę i w tym na zacne szczyty Beskidu Żywieckiego i Śląskiego. Dojście szlakami ze Świnnej, Żywca, Żywca Sporysza (prawie z dworca PKP) czy też od drugiej strony – w zasadzie aż od Pilska. 🙂 Kto nie był – niech się wybierze. Bo naprawdę warto.
- Roman Rzepka za „Jalu Kurek” – Kto czytał pierwszą część ” Janosika” będzie wiedział o co chodzi. Jedyny chyba w literaturze motyw z linią „żywiecką”. Słynna ucieczka z pociągu w okolicach Huciska. Ewentualnie ” Panorama Pilska „- chyba wiadomo dlaczego.
- Mateusz Rozmus za „Habsburg” – Wystarczy spojrzeć na kult tej rodziny związanej nierozłącznie z Żywiecczyzną, Karol Habsburg był wielkim dobrodziejem Polaków, patriotą, torturowany przez Niemców(stracił oko i został sparaliżowany po „badaniach” w Krakowie i Cieszynie) odmówił podpisania volkslisty odpowiadając wprost „Jestem Polakiem” no i bez Habsburgów nie byłoby Żywieckiego browaru, huty w Węgierskiej Górce oraz wielu innych beskidzkich inwestycji, które ożywiły ten region.
- Piotr Wróbel za „Czeretnik” – Nawiązuje ona do jednej z nazw przepięknego pasma górskiego Czeretników, zwanych także Pasmem Pewelsko-Ślemieńskim. Jest ono praktycznie równoległe do linii kolejowej nr 97 na całym swoim przebiegu. Dostać się tam można szybko między innymi ze stacji w Jeleśni oraz przystanku w Hucisku.
- Mateusz Piechociński za „Żywczak” – Nawiązuje ona do zielonego szlaku turystycznego na Babią Górę wybiegającego ze stacji w Hucisku, zwanego Ścieżką Żywczaków. Kiedyś najdogodniejsze dojście od kolei na najwyższy szczyt Beskidów.
- Przemysław Ficek za „Byrtek” – Dokładnie w połowie trasy, w miejscowości Pewel Wielka, mieszkają słynni na cały świat bracia Byrtkowie: dudziarz Edward, oraz skrzypkowie Józef i Władysław, synowie wybitnego skrzypka Karola Byrtka, który, co ciekawe, był także kolejarzem! Dudy żywieckie wracają do łask i stają się na nowo wizytówką Beskidu Żywieckiego. Skoro i kolej wraca – dlaczego nie połączyć jednego z drugim? BYRTEK – to jest nazwa godna prawdziwego pociągu!
- Justyna Pietraszko za „Beskidzka Perła” – W nawiązaniu do drogi pociągu i pięknych widoków, z podkreśleniem wyjątkowości pociągu i jego trasy 🙂 ewentualnie Beskidzka zorza bo pojawia się i znika ale jak jest to już wyjątkowy.
- Adrian Liszka za „Diablak” – Najwyższy wierzchołek w masywie Babiej Góry a w okolice Babiej Góry, właśnie linia Sucha Beskidzka – Żywiec zapewnia dość dobry dojazd jak wiadomo.
- Wojciech Kamiński za „Hajduk” – To taniec pochodzenia węgierskiego tańczony przez górali żywieckich. Świetny sposób na rozpowszechnienie elementów kultury i podkreślenie związku z Żywiecczyzną.
- Andrzej Sala za „Kliszczak” – Tereny powiatu suskiego były i są zamieszkiwane przez górali Kliszczackich.
- Adam Michniewicz za „Góral Żywiecki” – Nazwa ta nawiązuje do grupy etnograficznej narodowości polskiej zamieszkującej, Beskid Żywiecki, Beskid Mały oraz część Beskidu Śląskiego.
- Marcin Karol za „Kicek” – Nawiązując do żartów, skąd wzięła się nazwa Sucha Beskidzka, podobno mieszkał tu kiedyś smok Kicek, ale się wyprowadził, więc została Sucha Bez Kicka 🙂 a teraz będzie miała pociąg 🙂
- Anna Osika za „Twardowski” – Nawiązanie do ballady o pani Twardowskiej i karczmy Rzym z Suchej Beskidzkiej.
- Łukasz Mędrala za „Kwaśnica” – Zdecydowanie potrawa łącząca Żywiecczyznę i Beskid Makowski (m.in. Sucha Beskidzka).
- Tomasz Żakowski za „Browarek” – Kojarzy się z Żywcem i studentami.
- Adam Trusty za „Jałowiec 1111m. n.p.m.” – Szczyt na który można wejść docierając tą linia kolejową to „Jałowiec 1111 m.n.p.m” i taka nazwa byłaby dobra (wraz z podaną wysokością – zwrócenie uwagi, że tu też są ciekawe pasma górskie) choć raczej na jakiś pociąg rano z Krakowa do Żywca.
Wszystkim bardzo serdecznie dziękujemy za udział w konkursie, poprzez nadesłanie propozycji nazw oraz udział w głosowaniu. Cieszymy się, że pociąg do Żywca będzie nosił nazwę związaną z naszym przepięknym regionem, wybraną przez mieszkańców.
Przypominamy, że nazwa „PILSKO” będzie widniała w internetowym rozkładzie jazdy pociągów, na plakatach stacyjnych/peronowych, na wyświetlaczach dworcowych/peronowych, na tablicach kierunkowych pociągu oraz będzie wygłaszana przez zapowiedzi stacyjne.