Obecnie trwa negocjowanie z Komisją Europejską ostatecznego kształtu Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Większość województw uzyskało znacznie więcej środków niż w okresie 2007-13. Komisja Europejska zastrzegła, aby na kolej było aż o 80% więcej niż dotychczas. Zdaniem CZT należy rozpocząć publiczną dyskusję w regionach nad przeznaczeniem tych środków.
Dlatego też Centrum Zrównoważonego Transportu uruchomiło plebiscyt na projekty kolejowe do RPO poszczególnych województw. Chcemy pomóc samorządom zidentyfikować możliwe do realizacji projekty kolejowe i wysondować ich poparcie społeczne. Każdy może zgłosić własny projekt oraz wziąć udział w głosowaniu.
Aby zagłosować na linię Żywiec – Sucha Beskidzka należy ocenić projekt. Służy do tego moduł „Oceń ten projekt” z gwiazdkami, znajdujący się na stronie każdego projektu nad numerem projektu lekko po prawej stronie. Należy kliknąć 5 gwiazdek tutaj: http://kolej2022.pl/projekty/malopolskie/307-projekt-nr-mlp-1-sucha-beskidzka-zywiec i tutaj: http://kolej2022.pl/projekty/slaskie/381-projekt-nr-sls-9-zywiec-sucha-beskidzka Jeżeli chcemy aby na tę linię wróciły pociągi to zachęcamy wszystkich znajomych i przekazujemy informacje.
Efektem plebiscytu będą listy rankingowe dla każdego województwa, szeregujące proponowane projekty według liczby uzyskanych głosów. Mamy nadzieję, że będą one służyły pomocą władzom województw przy decydowaniu o przeznaczeniu środków z RPO.
Plebiscyt odbywa się w internecie, na stronie www.kolej2022.pl. Do końca października można zgłaszać propozycje projektów, a głosować będzie można w okresie od 5 do 20 listopada.
Mocną stroną witryny Kolej2022 jest także możliwość zapoznania się z dotychczasową korespondencją pomiędzy urzędami marszałkowskimi a kolejarzami ze spółki PKP PLK na temat uzgodnienia projektów do realizacji z nowych RPO.
Plebiscyt jest elementem projektu Kolej 2022, realizowanym przez CZT z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Celem projektu jest odpowiedź na pytanie: jaka ma być kolej w Polsce w 2022 roku, kiedy zakończą się inwestycje z perspektywy unijnej 2014-2020? Chcielibyśmy, aby dzięki funduszom unijnym stan kolei w Polsce poprawił się do poziomu innych krajów regionu. W tym udział kolei w przewozach pasażerskich wzrósł z obecnych 4,8% do średniej obecnego poziomu pozostałych krajów Europy Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry, Austria), wynoszącej ok. 10%.
Źródło: www.czt.org.pl
PJ