Przyszłość transportu kolejowego w subregionie podhalańskim była tematem spotkania zorganizowanego w starostwie powiatowym w dniu 6 lutego br. przez starostę Józefa Bałosa.
Foto: Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej
W spotkaniu oprócz Huberta Maślanka, prezesa Stowarzyszenia ‚Kolej Beskidzka’ uczestniczyli m.in.: starosta tatrzański Piotr Bąk, starosta nowotarski Krzysztof Faber, dyrektor Oddziału Małopolskiego spółki „Przewozy Regionalne” Andrzej Siemieński, dyrektor regionu południowego Centrum Realizacji Inwestycji Polskie Linie Kolejowe S.A. Piotr Majerczak, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu Włodzimierz Zembol, dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Grzegorz Sapoń, poseł na sejm RP Marek Polak, przewodniczący Rady Powiatu Suskiego Ryszard Hadka, radny powiatu suskiego Wit Sarlej, naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu starostwa Jarosław Jaźwiec oraz reprezentanci śląskiego urzędu marszałkowskiego, powiatu żywieckiego, kolejowych związków zawodowych.
W trakcie spotkania przedstawiono założenia dotyczące planowanych w regionie inwestycji kolejowych, wśród których najważniejszą jest modernizacja linii Skawina – Sucha Beskidzka. Z uwagi na zakres prac, obejmujący kompleksową wymianę infrastruktury i konieczność wyłączenia na wiele miesięcy z ruchu tego odcinka, wiele uwagi poświęcono organizacji transportu w okresie remontu, a szczególnie zminimalizowaniu uciążliwości dla pasażerów.
W związku z powyższym starostowie: suski, nowotarski, tatrzański i żywiecki, mając na uwadze zachowanie dostępności turystycznej regionu, postanowili wystąpić do marszałka Małopolski oraz ministra infrastruktury i budownictwa o podjęcie działań mających na celu przystosowanie linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec do pełnienia funkcji „protezy” kolejowej, pozwalającej na kierowanie w czasie remontu linii Skawina – Sucha Beskidzka pociągów międzywojewódzkich z Podhala przez Suchą Beskidzką, Żywiec w kierunku aglomeracji śląskiej. W tej kwestii przedstawiciele spółki PLK zadeklarowali zniesienia niektórych ograniczeń technicznych, które umożliwiłyby uruchomienie takiego połączenia.
Foto: SKB
Kolejny z poruszonych tematów dotyczył konieczności budowy łącznicy kolejowej w Chabówce, która z wykonaną już łącznicą w Suchej Beskidzkiej i będącą na ukończeniu podobną inwestycją w Krakowie – Zabłociu, przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu na trasie Kraków – Zakopane do niespełna dwóch godzin. Pełne wykorzystanie potencjału zmodernizowanej linii będzie możliwe tylko w przypadku odpowiedniego zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów, które powinny odjeżdżać nie rzadziej niż co godzinę – podkreślano.
Podczas narady zwrócono również uwagę na problem pociągów jadących z Podhala do Krakowa, które kończą bieg na stacji Kraków Płaszów, nie dojeżdżając do stacji Kraków Główny. Konieczność przesiadki (nawet dogodnej) jest czynnikiem zniechęcającym do korzystania z takiego połączenia i wpływa na wygaszanie popytu na transport kolejowy między aglomeracją krakowską, a południem regionu.
W podsumowaniu starosta suski Józef Bałos poinformował, że omówione zagadnienia, zostaną ujęte w treści petycji skierowanej przez starostę suskiego, tatrzańskiego, nowotarskiego, żywieckiego odpowiednio do ministra infrastruktury i budownictwa oraz zarządu województwa małopolskiego.
Źródło: Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej